حجم بازیافت پسماند طی پنج سال از ۲۰به ۶۰ درصد افزایش می یابد
معاون امور شهرداري‌ها سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور، گفت: طي پنج سال آينده ميزان بازيافت زباله از 20 به 60 درصد افزايش و ميزان به حداكثر 20 درصد دفن بهداشتي كاهش خواهد ...
 

معاون امور شهرداری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: طی پنج سال آینده میزان بازیافت زباله از ۲۰ به ۶۰ درصد افزایش و میزان به حداکثر ۲۰ درصد دفن بهداشتی کاهش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، علی نوذرپور صبح سه شنبه دوم اردیبهشت ماه در نشست هم‌اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی در کشور که به مناسبت روز جهانی زمین پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، همچنین با تاکید بر اینکه طی پنج سال آتی ۳۰ درصد پسماندها باید در مبدا تفکیک شوند اظهار کرد: در یک دهه اخیر ۷۰ میلیارد تومان از ردیف بودجه سالانه کشور به پسماندهای ساحلی اختصاص یافته بود.

وی افزود: ۵/۶میلیارد تومان سال گذشته برای مدیریت پسماندهای ساحلی اختصاص یافت که برای این منظور ۱۲ میلیارد تومان نیز از ردیف بودجه سال ۹۳ برای مدیریت پسماندهای ساحلی مصوب شده است.

نوذرپور با بیان اینکه مدیریت پسماند از سال ۷۹ در کشور جدی گرفته شد، گفت: برای اولین بار یک مطالعه دانشگاهی توسط دانشگاه تهران و به پیشنهاد وزارت کشور به انجام رسید که حاصل این مطالعه تقسیم کشور به ۱۰ منطقه بود که در آن اولویت‌های روش دفن زباله اعم از سوزاندن، کمپوست یا دفن در این مناطق مشخص شد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ادامه داد: دومین اقدام که در همین سال انجام شد، در حوزه پژوهش بود که بر آن اساس کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شد که نحوه مدیریت پسماند در مناطق دهگانه با تلاش مشاوران متخصص مشخص شدهدف از اجرای این طرح‌ها آنالیز پسماندها بود و اینکه وضعیت پسماندها به صورت تفکیک شده به شهرداری‌ها و بخش خصوصی مشخص شود.

وی با بیان اینکه این مطالعات در سال ۸۳ نهایی شد و نهایتا در سال ۸۵ سنتز این مطالعات انجام شد، گفت: نتایج این مطالعات در دست است و مسئولان می‌توانند به عنوان سند مطالعاتی برای مدیریت پسماند از آن استفاده کنند.

معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه این مطالعات در شهرها انجام شد، گفت: در کنار آن در روستاها نیز به انجام رسید که بر آن اساس روستاها نیز به ۱۰ منطقه تفکیک شدند.

وی تاکید کرد: بنابراین دو مطالعه ملی شهری و روستایی در زمینه مدیریت پسماندها در وزارت کشور انجام شد که بسیار جامع است و برای مسئولان قابل استفاده و بهره برداری خواهد بود.

نوذرپور تصریح کرد: اولین اولویت وزارت کشور در دهه ۷۰ دفن بهداشتی زباله‌ها بود که نتیجه آن انجام دو مطالعه ملی شهری و روستایی است.

نوذرپور با اشاره به پسماندهای ساحلی در کشور گفت: ۵/۲۱ درصد از پسماندها در استان‌های ساحلی تولید می‌شود؛ سرانه تولید زباله برای هر نفر در روز در شهرهای کشور حدود ۷۰۰ گرم است که این سرانه در شهرهای استان‌های ساحلی ۸۰۰ گرم گزارش شده است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: ۲۰ درصد از پسماندها بازیافت، دو درصد دفن بهداشتی و بقیه به صورت عادی دفن می‌شوند. بر اساس تدوین برنامه جدید دولت یازدهم در مورد مدیریت پسماندها طی ۵ سال آتی، بازیافت از ۲۰ به ۶۰ درصد، دفن بهداشتی پسماند به حداقل ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت، همچنین ۳۰ درصد پسماندها باید در مبدا تفکیک شوند.

به گفته وی، برنامه ریزی علمی و اصولی یکی از اولویت‌های این دولت در حوزه پسماند است همچنین آموزش نیز به عنوان دومین اولویت در دستور کار وزارت کشور قرار دارد.

نوذرپور در رابطه با اولویت آموزش در مدیریت پسماندها گفت: آموزش عمومی جزو اولویت‌هاست و تاکنون نیز اقداماتی در این حوزه انجام شده اما کافی نبوده است، از جمله این اقدامات آموزش ۲۵۰ نفر به مدت ۱۹ هزار ساعت با همکاری اساتید ژاپنی در مشهد طی سال گذشته صورت گرفته است.